V poslední době se množí případy, kdy lidem při obdržení ročního zúčtování energií spadne čelist. Některým lidem chodí nedoplatky až v řádech desetitisíců korun, což je pro většinu obrovský problém. Stalo se vám to také? Víte, jak máte postupovat, jak můžete vyúčtování napadnout a reklamovat a kam se odvolat, když jste si jistí, že to je nesmysl?
Zálohy by měly být správně nastaveny
Zálohy na energie by měly být nastaveny tak, aby lidé na konci zúčtovacího období nemuseli doplácet příliš vysoké částky. Každý si pak samozřejmě přeje, aby se mu ještě nějaké peníze vracely. To, co si přejeme, ale obvykle s realitou nemá nic moc společného. Navíc prošli jsme si energetickou krizí, a tak je jasné, že právě tento rok se vyúčtování bojíme nejvíce.
S tím, jak postupně vyúčtování domácnostem chodí do schránek, se začínají množit případy, kdy lidé dostávají studenou sprchu v podobě vysokých nedoplatků za spotřebu energie. Mnohým lidem došly nedoplatky až ve výši několika desítek tisíc korun, což je samozřejmě nutné okamžitě řešit. Může se totiž stát, že se stala chyba.
Kde se stala chyba?
I dodavatelé energií se mohou splést, takže i když obdržíte do schránky nedoplatek za energie, nemusíte se hned s krutou informací smířit a můžete se bránit. Je tedy třeba si okamžitě ověřit, zda dodavatel neudělal nějakou chybu, případně si ověřte, zda jste všechny zálohy včas zaplatili a máte tak v pořádku vy své závazky vůči dodavateli. Reklamace jsou v případě nedoplatků za energie zcela běžné, určitě to tedy můžete zkusit i vy.
Jak reklamaci řešit?
Pokud se rozhodnete bránit, přistupte k reklamaci, kterou musíte řešit přímo s dodavatelem, u kterého energie odebíráte. Lidé si často mylně myslí, že je třeba se ihned obrátit na Energetický regulační úřad, zvláště pokud jsou nedoplatky opravdu vysoké, ale s tímto krokem vyčkejte až pro případ, že u dodavatele neuspějete.
Reklamaci dodavateli energií vždy doručte písemně, nikam nevolejte, potřebujete mít písemný důkaz toho, že se proti vyúčtování bráníte a nesouhlasíte s ním. Dodavatelé jsou povinni vyřídit reklamaci do patnácti dnů, pokud bude reklamace uznána, má dodavatel třicet dní na to, aby sjednal nápravu a vyúčtování správně opravil. Písemná reklamace by měla obsahovat vaše jméno, další identifikační údaje, samozřejmě také číslo smlouvy a důvod samotné reklamace.
Jak se dovolat svých práv?
Může se stát, že reklamace nebude uznána, v tom případě můžete udělat dvě věci. Smířit se s tím a přemýšlet, jak nedoplatek uhradíte, nebo se můžete bránit dále. Pokud jste přesvědčeni o tom, že jste v právu, přichází čas na to obrátit se na Energetický regulační úřad, můžete si rovněž vzít právníka a věc začít urychleně řešit. V případě skutečně vysokých nedoplatků, můžete vše začít řešit i soudní cestou.
Jak platit a co splátkový kalendář?
Může se ovšem stát i to, že se budete muset se situací smířit. Pokud dostanete vyrozumění reklamace, kde bude jasně prokázáno, že nedoplatek je oprávněný, zaplatit jej budete muset. Ani v případě, že podáváte reklamaci, se vám povinnost zaplatit nedoplatek neposouvá a je třeba si to ohlídat.
V zákonné lhůtě je vždy nutné nedoplatek uhradit, jinak vám hrozí to, že budete energie odebírat nezákonně, z čehož se pak také vyvozují důsledky. Až po vyřízení reklamace vám totiž obvykle dodavatel vrátí peníze zpět, pokud je reklamace vyřízená kladně. Někdy je však možné se s dodavatelem domluvit jinak. Někteří dodavatelé umožňují splatit nedoplatky až po vyřízení podané reklamace.
Pokud nemáte finance na zaplacení vysokého nedoplatku za energie, můžete si rovněž požádat o splátkový kalendář u dodavatele, čímž se vám částka rozloží. Pokud řádně platíte měsíční zálohy, neměl by to u většiny dodavatelů být problém. Ve zvláště závažných případech se pak můžete obrátit i na Úřad práce, kde můžete zažádat o okamžitou finanční pomoc v tíživé situaci.
Pracovníci úřadu vám pomohou žádost podat a vyřídit tak, abyste peníze mohli použít na zaplacení vysokého nedoplatku.
Zdroj foto: www.freepik.com