Dnešní uspěchaná doba vyžaduje stále větší nasazení psychických i fyzických sil od každého jednotlivce. Zvláště svět financí je stále spletitější a běžný občan má někdy potíže se vyznat ve všech produktech a nabídkách, které se na trhu objevují.
I proto je dobré se v některých případech obrátit na finanční poradce, kteří se poradenstvím buď živí, nebo pracují jako zaměstnanci bank, kde mají tuto funkci přímo v popisu práce.
Osobní bankéř
Pokud máte účet u některého bankovního domu, určitě jste se setkali s pojmem osobní bankéř. Mnohé banky tímto opatřením vyhověli tlaku odborníků i veřejnosti a uznali, že osobní styk je ku prospěchu klienta i banky samotné. Osobní bankéř, nebo chcete-li finanční poradce v bance, má výhodu v tom, že zná klientovy možnosti a může mu podle nich nabízet adekvátní služby a produkty.
Ideální řešení pro klienta
Ani finanční poradci v bankách však nejsou tím nejideálnějším řešením pro klienta. Nevýhoda pro běžného občana spočívá v tom, že se v tomto případě jedná „pouze“ o zaměstnance, který je závislý na svém zaměstnavateli, a tudíž musí plnit jeho zadání a snažit se hlavně prodat produkty co nejvýhodněji pro něj. Platí to jak pro banky, tak pro pojišťovny a jiné finanční ústavy. Většina poradců těchto institucí je závislá na provizích, a pokud má takový poradce například za úkol nabízet životní pojištění, ze kterého jsou obvykle provize nejvyšší, pak se dá těžko hovořit, že je to jen ve prospěch klienta.
V porovnání s tím se jeví jako mnohem výhodnější pro občana mít svého nezávislého finančního poradce. Hlavním důvodem je to, že nezávislý finanční poradce nemá jistotu stálého zaměstnání a příjmu, a proto se musí sám průběžně vzdělávat a opatřovat informace, aby obstál v tvrdém konkurenčním boji na finančním trhu. Rovněž musí klientovi poskytovat rady a sjednávat pro něho jen přesně to, co klient požaduje a potřebuje vzhledem ke svým možnostem. Lze říci, že soukromý a nezávislý finanční poradce je závislý pouze na svých klientech.