Web3 je název, který někteří technologové dali myšlence nového druhu internetové služby, která je postavena na decentralizovaných blockchainech – systémech sdílených účetních knih, které používají kryptoměny jako Bitcoin a Ether.
Co je web3?
Tento termín existuje již několik let, ale do módy se dostal zhruba v posledním roce. Packy McCormick, investor, který pomohl zpopularizovat web3, jej definoval jako „internet vlastněný tvůrci a uživateli, organizovaný pomocí tokenů“.
Je pravděpodobné, že web3 bude mít mnoho podob, včetně decentralizovaných sociálních sítí, videoher „play-to-earn“, které hráče odměňují kryptografickými tokeny, a platforem NFT, které lidem umožňují kupovat a prodávat fragmenty digitální kultury. Ti idealističtější tvrdí, že web3 změní internet, jak ho známe, a nastolí novou digitální ekonomiku bez prostředníků.
Někteří kritici se však domnívají, že web3 není nic víc než snaha o rebranding kryptografie, jejímž cílem je zbavit se části kulturní a politické zátěže tohoto odvětví a přesvědčit lidi, že blockchainy jsou přirozenou další fází výpočetní techniky. Jiní se domnívají, že jde o dystopickou vizi placeného internetu, v němž se každá činnost a sociální interakce stane finančním nástrojem, který lze koupit a prodat.
Jak se web3 liší od web1 a web2
Web1 se v tradičním pojetí vztahuje k internetu 90. let a počátku nového tisíciletí. Byl to internet blogů, diskusních fór a prvních portálů, jako byly AOL a CompuServe. Většina činností, které lidé na webu1 prováděli, spočívala v pasivním čtení statických webových stránek a většina z nich byla vytvořena pomocí otevřených protokolů jako HTTP, SMTP a FTP.
Web2 byla další fáze internetu, která začala přibližně v roce 2005 – ta se vyznačovala sociálními médii jako Facebook, Twitter a YouTube. Ve Webu2 (nebo Webu 2.0, jak se tehdy obvykle říkalo) začali lidé vytvářet a zveřejňovat svůj vlastní obsah a aktivně se podílet na internetu, místo aby ho pasivně četli. Většinu této činnosti však nakonec distribuovaly a zpeněžovaly velké společnosti, které si většinu peněz a kontrolu ponechávaly pro sebe, ne-li všechny.
Web3 nahradí tyto centralizované a korporátní platformy otevřenými protokoly a decentralizovanými, komunitou řízenými sítěmi, které budou kombinovat otevřenou infrastrukturu webu1 s veřejnou účastí webu2.
Jaká je prognóza web3?
Platformy web3 by mohly tvůrcům a uživatelům poskytnout způsob, jak zpeněžit svou činnost a příspěvky způsobem, který dnešní megaplatformy ve skutečnosti nemají.
Dnes například Facebook vydělává peníze agregací uživatelských dat a prodejem cílené reklamy. Web3 verze Facebooku by mohla uživatelům umožnit zpeněžit jejich vlastní data, nebo dokonce získávat kryptografická dýška od ostatních uživatelů za zveřejňování zajímavého obsahu. Web3 Spotify by mohlo umožnit fanouškům kupovat si podíly v nadějných umělcích a stát se tak vlastně jejich mecenáši výměnou za procenta z jejich autorských poplatků za streamování. Web3 Uber by mohli vlastnit řidiči v síti.
Příklad aktuální aplikace Web3
Často uváděným příkladem je Axie Infinity, videohra vyvinutá vietnamským herním studiem Sky Mavis, která využívá NFT a kryptoměny založené na Ethereu k odměňování hráčů skutečnými penězi za dosažení cílů ve hře.
Ve hře mohou hráči vychovat postavy zvané Axie a používat je v bitvách proti ostatním hráčům. Mohou také sbírat virtuální půdu v podobě NFT a vydělávat typ digitálních peněz zvaný Smooth Love Potion neboli SLP, s nímž lze obchodovat na kryptoměnové burze.
Axie Infinity přilákala miliony hráčů, včetně řady lidí na Filipínách, kteří se hrou živí na plný úvazek. Hra je však kvůli své závislosti na kryptoměnových žetonech nestabilní a hráči mohou přijít o peníze, pokud hodnota žetonů klesne, jak se již stalo.
Zatím je web3 jen slovo, které budete v příštích několika letech slýchat často, protože lidé se budou snažit zorientovat ve světě nových zkušeností, platforem a možností vydělávání peněz, které se krypto nadšenci snaží vytvořit.
Zdroj foto: www.freepik.com