Kapesné je skvělý způsob, jak naučit děti finanční gramotnosti. Je to pro ně dobrý základ do života, ale rodiče často dělají mnoho chyb. Nejde totiž jen o to dát dítěti pravidelně kapesné, je potřeba s nimi i o penězích mluvit, zkusit se jim vysvětlit, jak to funguje a učit je, že peníze rozhodně na chodníku nenacházíme.
Proto, pokud se rozhodnete dítěti dávat kapesné, přemýšlejte o tom, kolik peněz by to mělo být, jak často dětem peníze dáte a na co je dítě bude používat.
Kdy začít s kapesným?
Zde je odpověď jednoduchá. Tehdy, kdy dítě začne zvládat základní počty, v době, kdy pozná mince, a to je obvykle s nástupem do školy. Pokud se vám zdá, že váš prvňáček ještě nemůže mít u sebe vlastní peníze, nevadí. Může si dávat peníze doma do prasátka, a tímto způsobem si může šetřit třeba na hračku, po které již dlouho touží.
Co je ale důležité, dítě by již v tomto věku mělo mít nějaké své peníze, které si může šetřit nebo si za něj něco koupit, třeba když se vydáte na nedělní výlet do zoologické zahrady. Čím dříve totiž budete dávat dětem kapesné, tím lépe. Postupem času, s tím, jak dítě roste, je samozřejmě nutné o penězích více hovořit, doma je potřeba nasimulovat i nejrůznější situace, aby dítě mělo reálnou představu o tom, jak to v životě chodí a jak se peníze získávají.
Jak pravidelně kapesné dětem dávat?
To je další zapeklitá otázka. U menších dětí je lepší začít s týdenními intervaly, děti na prvním stupni se mohou učit tomu, že jim například stokoruna musí na celý týden stačit, a že si za ni mohou koupit třeba sladkosti nebo si něco ušetřit. V týdenním intervalu to pro menší děti bude snadnější a lépe vše pochopí.
Starším dětem ale už dávejte peníze jednou za měsíc, stejně tak jako máte vy výplatu. Tím je připravíte na to, co přijde poté, co vystudují a budou se o sebe muset postarat samy. I děti je třeba učit tomu, že když přijde výplata, musí z ní člověk vyžít po celý měsíc. Nejdříve se platí výdaje, složenky, jídlo, něco se musí dát stranou – a zbytek peněz je na zábavu a věci pro radost.
Kapesné došlo? Vydělej si!
Když dítě všechno utratí dřív, netrestejte ho, ale určitě mu nedávejte peníze navíc. Vždy čekejte až do dalšího termínu, kdy má kapesné dostat. Stanovte si jasně datum, stejně tak jako vám chodí pravidelně výplata, a jen tehdy dítěti stanovenou částku na další období dejte. Pokud mu peníze pochybí, dejte mu šanci si peníze navíc vydělat. Dítě může mimořádnou odměnu získat třeba za pomoc v kuchyni, za úklid, za hlídání sourozenců nebo úklid u prarodičů či za pomoc sousedce a podobně.
Vždy se dá něco vymyslet, ale peníze nad rámec kapesného by dítě nikdy nemělo dostat jen tak zadarmo. I tímto dítě učíte, vám přece taky šéf nedá peníze navíc bez zásluh jen pro to, že zrovna nevycházíte do další výplaty. Děti starší patnácti let pak již v období prázdnin nebo i na pár hodin po škole či o víkendu klidně vyšlete na brigádu. Čím dříve si začnou uvědomovat hodnotu peněz i to, jak je těžké, je vydělat, tím lépe.
Kolik peněz dát a co by si dítě mělo samo platit?
Přemýšlíte nad tím, jaká částka je adekvátní? To hodně záleží i na tom, co si sami jako rodiče můžete dovolit, ale obvykle by mělo jít o částku, ze které si dítě může samo i částečně uhradit potřebné výdaje, jako jsou jízdenky na autobus, školní pomůcky, školní akce nebo svačiny. Dítě by takto mělo být vedeno opět k tomu, že je třeba nejdříve zaplatit povinné výdaje a až pak je možné peníze využít na to ostatní.
Spoluúčast, byť jen symbolická, na placení povinných výdajů, je skvělou ukázkou toho, jak to v životě chodí, a dítě si tak mnohem lépe osvojí finanční gramotnost. Zbytek peněz si pak samozřejmě může utratit dle svého uvážení, dbejte také na to, aby si i částečně šetřilo, třeba na nový mobil, nové kolo, počítač nebo tablet. Můžete mu přislíbit maximálně to, že mu polovinu částky přispějete.
S dětmi o penězích mluvte, nebojte se ani přiznat, že si nemůžete z rodinného rozpočtu dovolit zaplatit všechno, co byste chtěli. Děti musí znát skutečnou realitu.
Zdroj foto: www.freepik.com