Jak se chová generace Z v zaměstnání?

Jak se chová generace Z v zaměstnání?

Chování představitelů generace Z je pro některé záhadou. Liší se totiž v mnoha věcech a jejich výkonnost a pracovní nasazení jsou ovlivněny špičkovou technologickou gramotností.

Generace Z nastupuje do práce

Zástupci generace Z nebo chcete-li zoomeři, jsou lidé narození v letech 1995 až 2010. Z toho lze snadno odvodit, že momentálně již vstupují na pracovní trh a zaměstnavatelé často neví, co od nich mohou vlastně očekávat. Pojďme se podívat na to, jaké jsou představy zoomerů a jaké mají pracovní návyky.

Využívání technologií v každodenním životě

Generace Z je vůbec tou první, která vyrůstala v prostředí technologií. Existence internetu, mobilních telefonů a také sociálních sítí je pro ně zcela samozřejmá a nedokážou si bez nich představit svůj život. Kromě toho, že jim technologie dokážou v práci zjednodušit řadu úkolů, předpokládají, že k nim mají všichni stejně vřelý vztah. Při komunikaci je pro ně internet tím hlavním kanálem, a proto očekávají, že samotný nábor do zaměstnání a následná komunikace mezi kolegy bude probíhat online.

Rovnováha mezi prací a osobním životem

Pokud očekáváte, že zástupci generace Z budou každý den zůstávat v práci přesčas, jste na omylu. Pro tuto generaci je důležitá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Od svého zaměstnavatele očekávají, že půjde s dobou a poskytne jim flexibilní pracovní prostředí. Nelpí na dodržování pevně daných pracovních hodin a je jim sympatická práce z domova. Jejich osobní život mimo zaměstnání je pro ně důležitý a pozornost věnují také svému psychickému zdraví. Zooměři jsou ale bohužel velmi úzkostliví, vzteklí, přecitlivělí a mají sklony k depresím, a to v mnohem větší míře než předchozí generace.

Smysluplná náplň práce

Kromě toho, že nejsou zoomeři ochotni obětovat svůj volný čas a osobní život kvůli stoupání po kariérním žebříčku, vyžadují, aby jejich zaměstnání mělo smysl. Nechtějí trávit osm hodin denně činností, v které nevidí smysl a necítí se při ní příjemně. Pokud se tedy objeví v zaměstnání, které jim nebude připadat smysluplné, dlouho v něm nevydrží.

Časté střídání profesí

S předchozím bodem úzce souvisí také délka pracovních poměrů. Doba, kdy jste ihned po škole nastoupili do zaměstnání a zůstali v něm až do důchodu, je definitivně pryč. Zooměři nemají potíže s častým střídáním zaměstnání, protože v tom spatřují skvělou příležitost a mohou tak snadno získávat nové zkušenosti. Myšlenka toho, že stráví většinu svého profesního života v jednom zaměstnání pro ně není lákavá. Jakmile si uvědomí, že v práci není přátelské prostředí, nemají pocit, že dělají něco smysluplného a nebo nepociťují ze strany svých kolegů vstřícné jednání a přijetí, nemají problém z dané profese odejít. V minulosti byli zaměstnanci věrnější a svou práci opouštěli nejčastěji kvůli nízkému platebnímu ohodnocení. Zoomeři ale ukazují, že také to, v jakém prostředí pracují a jak se v práci cítí, je pro ně důležité a mnohdy může být jejich nespokojenost v práci dostatečným důvodem k podání výpovědi.

Kritika

Nikdo nesnáší kritiku dobře, ani generace Z. K jejich image jim nepomáhají ani nelichotivé nálepky, například “generace sněhových vloček”. Tato přezdívka odkazuje k přesvědčení, že představitelé generace Z jsou podle svého vlastního mínění jedineční, stejně jako sněhové vločky, ale zároveň jsou křehcí, citliví a méně emocionálně stabilní. Bohužel tyto vlastnosti jsou praktické v osobním životě, ale v náročných zaměstnáních jsou jim spíše na škodu. Není tedy divu, že zaměstnavatelé o ně mnohdy nemají zájem, protože se bojí jejich citlivé povahy a jsou přesvědčení o tom, že v zaměstnání dlouho nevydrží.

Nezávislost a touha po vlastním podnikání

Díky svým rozsáhlým technologickým znalostem mají zooměři tendenci podnikat v nejrůznějších odvětvích. Může se jednat například o startupy. Jejich znalosti online prostředí jim nabízí širokou škálu možností a mnoho z nich se nebojí začít s podnikáním na vlastní pěst.

Zdravé pracovní prostředí

Generace Z je zvyklá pohybovat se v prostředí, které je rozmanité a inkluze je pro ně zcela přirozená. Mají rádi, když jejich zaměstnavatelé podporují sociálně různorodé prostředí na pracovišti a zakládají si na vzájemném respektu a rovnosti bez ohledu na pohlaví, náboženství, sexuální orientaci a podobně. Touha pracovat v přátelském kolektivu je natolik silná, že nemají potíže dát výpověď z práce, kde je toxické prostředí. V práci se musí cítit spokojeně, být obklopeni lidmi, kteří se k nim chovají s respektem a zároveň musí mít pocit, že jsou součástí komunity.

Komunikace

Protože zooměři vyrůstali s mobilem v ruce, je pro nejsnazší formou komunikace mobilní telefon. Před osobním kontaktem dávají přednost komunikaci na digitálních platformách, na kterých se pohybují jako ryby ve vodě. V tom se liší od všech předchozích generací. Videohovory a chaty jsou jejich přirozených prostředím a očekávají, že tímto způsobem budou moci komunikovat se všemi kolegy.

Benefity

Dříve byli zaměstnanci rádi za zvýšení platu, představitelé generace Z ale více preferují možnost flexibilní pracovní doby, možnost rozvoje a home office. Velmi atraktivní je pro ně nabídka více dnů dovolené, poukázky a předplacené karty na volný čas. Oproti starším ročníkům nemají zájem o příspěvky na penzijní spoření, což je vzhledem k jejich nízkému věku vlastně pochopitelné.

Generace sněhových vloček ví, co chce a jde si za tím. V práci potřebují mít pocit, že dělají něco smysluplného a touží po tom, pracovat v přátelském a netoxickém prostředí. Zároveň je pro ně důležitá rovnováha mezi pracovním a osobním životem.

Zdroj textu: www2.deloitte.com, firstup.io

Zdroj foto: www.freepik.com

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *