Očekává se, že prodej elektromobilů bude v roce 2024 pokračovat v silném růstu. V prvním čtvrtletí letošního roku se prodalo více než 2,3 milionu elektromobilů, což je přibližně o 25 % více než ve stejném období loňského roku, což uvedla Mezinárodní energetická agentura (IEA).
Vývoj elektromobilů
Ve své zprávě IEA očekávala, že ve druhé polovině roku 2023 se jich prodá 14 milionů (což se bez problémů daří) – toto číslo představuje meziroční nárůst o 35 %, přičemž nové nákupy se ve druhé polovině letošního roku zrychlily.
V důsledku toho by elektromobily mohly začít tvořit 18 % z celkového prodeje automobilů za celý kalendářní rok. Prodej podpoří národní politiky a pobídky, zatímco návrat k mimořádně vysokým cenám ropy z loňského roku by mohl potenciální kupce dále motivovat.
V loňském roce překročil prodej elektromobilů hranici 10 milionů. Navíc 14 % všech prodaných nových automobilů v roce 2022 tvořily elektromobily. V roce 2021 elektromobily zaplnily přibližně 9 % v roce 2021 a v roce 2020 pouze 5 %.
Které trhy se o prodej elektromobilů zasloužily nejvíce?
Celosvětovému prodeji dominovaly tři trhy. Na prvním místě byla opět Čína, která se na celosvětovém prodeji elektromobilů podílela přibližně 60 %. Více než polovina elektromobilů na světových silnicích je nyní v Číně a země již překročila svůj cíl pro prodej vozidel na novou energii do roku 2025.
V Evropě, která je druhým největším trhem, vzrostl prodej v roce 2022 o více než 15 %, což znamená, že více než každý pátý prodaný automobil zde je elektrický. Prodej elektromobilů v USA – třetím největším trhu – se v roce 2022 zvýšil o 55 % a dosáhl tak 8% podílu na prodeji.
Ve skutečnosti byl rok 2022 rokem růstu v Indii, Thajsku a Indonésii. Dohromady se prodej v těchto zemích oproti roku 2021 více než ztrojnásobil a dosáhl 80 000 kusů. V případě Thajska činil podíl elektromobilů na celkových prodejích v roce 2022 něco málo přes 3 %, zatímco v Indii i Indonésii se v loňském roce pohyboval v průměru kolem 1,5 %.
Výroba elektromobilů v Indii a okolních státech
V Indii se výroba elektromobilů a komponentů rozbíhá, což podporuje vládní pobídkový program v hodnotě 3,2 miliardy dolarů, který přilákal investice v celkové výši 8,3 miliardy dolarů. Thajsko a Indonésie rovněž posilují své programy politické podpory, což může poskytnout cenné zkušenosti dalším rozvíjejícím se tržním ekonomikám, které se snaží podpořit zavádění elektrických vozidel.
Předpokládaná poptávka po elektromobilech na hlavních automobilových trzích bude mít v současném politickém prostředí hluboký dopad na klimatické cíle a trhy s energiemi. Na základě stávajících politik se předpokládá, že poptávka po ropě ze silniční dopravy dosáhne vrcholu kolem roku 2025, přičemž množství ropy vytlačené elektromobily přesáhne v roce 2030 5 milionů barelů denně.
Jaká je prognóza vývoje elektromobilů?
Výroba baterií se nadále rozšiřuje, k čemuž přispívají i vyhlídky pro elektromobily. Od března 2023 jsou oznámení o výrobní kapacitě baterií dodaných do roku 2030 více než dostatečná k pokrytí poptávky předpokládané vládními závazky a byla by dokonce schopna pokrýt poptávku po elektromobilech ve scénáři čistých nulových emisí do roku 2050. Je tedy dost dobře možné, že je možné dosáhnout vyšších podílů prodeje elektromobilů, než se předpokládá na základě současné vládní politiky a národních cílů.
Celosvětové výdaje
Globální výdaje na elektromobily přesáhly v roce 2022 425 miliard dolarů, což je o 50 % více než v roce 2021. Pouze 10 % těchto výdajů lze přičíst vládní podpoře, zbytek připadl na spotřebitele. Investoři si rovněž zachovali důvěru v elektromobily, přičemž akcie společností souvisejících s elektromobily od roku 2019 trvale překonávají tradiční výrobce automobilů. Investice rizikového kapitálu do začínajících firem vyvíjejících technologie pro elektromobily a baterie rovněž zaznamenaly rozmach. V roce 2022 dosáhly téměř 2,1 miliardy USD, což je o 30 % více než v roce 2021, přičemž investice vzrostly do baterií a kritických minerálů.
Zdroj foto: www.freepik.com