Prokrastinace: Jak s ní bojovat, zvýšit svou výkonnost a nepřicházet tak zbytečně o peníze?

Určitě to také znáte, máte před sebou řadu úkolů, ale stále se snažíte něco odkládat na později. Obyčejná lidská lenost ale není prokrastinace. Co to vlastně znamená a jak můžete svou výkonnost nejen doma, ale i v práci zvýšit? Přestaňte se vyhýbat úkolům, které stejně musíte splnit, abyste domů přinesli výplatu.

Co je prokrastinace?

Tohle zdánlivě cizí slovíčko možná ještě neznáte, i když to, co to znamená, vlastně denně děláte. Pokud se vám nic nechce, chcete jen odpočívat s kávou v ruce a do práce chuť nemáte nikdy, možná se u vás projevuje jen obyčejná lenost. Ovšem prokrastinace je o něčem jiném. Každý z nás má běžně denně splnit několik úkolů, od těch prostých, jako je úklid domácnosti, vyzvedávání dětí, telefonát kamarádce nebo vaření, až po ty složitější, tedy pracovní. Pokud se ale během dne, a to i opakovaně snažíte důležité i méně důležité, ale stejně nepříjemné úkoly odkládat na později, setkáváte se s prokrastinací.

V praxi se prokrastinace projevuje tím, že si člověk hledá úkoly takové, které mu nejsou na obtíž. Vždy je nám něco příjemnějšího než to ostatní. Máte si nachystat papíry do práce, musíte psát email učitelce do školy nebo musíte ještě obvolat několik zákazníků? Místo toho se ale vrhnete raději na přípravu večeře, začnete uklízet nebo jdete ven se psem? Tím jen odkládáte to, co musíte splnit, v podstatě to stejně udělat budete muset, ale jen o něco později. Tím, že si nepříjemné věci necháváte na později, se právě dopouštíte prokrastinace, která vám ale může rozhodit celý denní program i časový plán v práci. Výkonnost klesá a chuť do práce se jen tak neobjeví. Co tedy s tím?

Proč byste neměli nic odkládat na později?

Mnoho lidí se snaží všechny úkoly splnit, ale udělá to až na poslední chvíli. Když to přece ještě dneska nehoří, proč se do toho pouštět, když se vám nechce? Je však jedno, zda jde o osobní nebo ten pracovní život, čím více se budete chtít úkolům vyhnout, tím bude ještě obtížnější je nakonec splnit. A nikdo to za vás neudělá, i když si věci odložíte. V práci pak dochází ke stresovým situacím, pracovník se často dopouští chyb a pracuje neefektivně. Což může představovat velký problém hlavně u některých důležitých pozic.

Musíte mít cíl!

Možná si myslíte, že když si zajdete na jídlo, nebo si na chvíli lehnete, odpočinete si, pak půjde práce lépe od ruky. To však nefunguje, protože mozek moc dobře ví, že se vám do daného úkolu pouštět nechce, teď a ani později. To všechno vede k tomu, že v práci jste méně výkonní, a to samozřejmě vede k dalším potížím. A ani váš šéf jistě nebude mít radost.

Pomoci vám může jedině to, že si budete na každý den dávat jasné cíle, které prostě splníte. Jakmile již ráno budete vědět, co vás čeká, budete se snažit to všechno splnit. Večer budete odměněni skvělým pocitem, že jste všechno zvládli, a to vás zase nakopne.

Jak se naučit plánovat dopředu?

Práce je hodně a úkoly se kupí? Každý večer si jednoduše sedněte na pár minut a udělejte si plán na další den. Seřaďte si úkoly dle důležitosti i podle toho, co se musí udělat nejdříve. Na každý den by ale každý z nás měl mít jen tolik úkolů, kolik je schopen reálně zvládnout. Kromě práce nás totiž čekají i jiné povinnosti. Čím více toho je, tím více se toho pak logicky snažíme odložit na později, to je přirozené. Cíle by proto měly být menší a reálné.

Každý z nás zná svou kapacitu, je dobré mít časový harmonogram a úkoly si navíc můžete ještě podle důležitosti rozdělit a barevně označit. Vždy, když něco splníte, můžete si to odškrtnout. Večer si ulevíte, lépe se vyspíte a na nový den v práci se začnete i těšit.

V případě, že podnikáte, je prokrastinace ještě nebezpečnější. Kvůli ní se můžete dostat do problémů, proto s ní začněte bojovat.

Zdroj foto: www.freepik.com

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *